Handelsbetingelser
1. OM OSS
1.1. Nettstedet www.laurie.no eies og driftes av Coze Aarhus A/S ("Coze Aarhus A/S" eller "Vi") CVR.nr. 14332340.
1.2. Du kan kontakte oss på tlf. +45 87 45 40 01 eller e-post customercare@laurie.dk hvis du har noen spørsmål.
2. VÅRE HANDELVILKÅR
2.1. Våre handelsvilkår ("Handelsvilkår") gjelder for leveringen av våre varer til deg når du bestiller/kjøper en vare på vårt nettsted.
2.2. Vi oppfordrer deg til å lese våre Handelsvilkår nøye før du bestiller en vare fra oss.
2.3. Vi kan kontinuerlig endre og oppdatere Handelsvilkårene med virkning for dine fremtidige kjøp på vårt nettsted. Du vil derfor bli bedt om å godta våre Handelsvilkår hver gang du handler hos oss.
2.4. Hvis du ikke godtar våre Handelsvilkår, kan du ikke bestille varer på vårt nettsted.
2.5. En oppdatert versjon av Handelsvilkårene er alltid tilgjengelig på vårt nettsted.
3. PRISER OG BETALING
3.1. Alle priser er oppgitt i danske kroner (NOK) inkl. 25% moms og andre skatter/avgifter, men ekskl. porto og ekspedisjonsgebyr.
3.2. Den totale prisen du skal betale for din(e) vare(r), inkludert eventuell frakt samt avgifter/gebyrer ved betaling med kredittkort, vil bli oppgitt før du fullfører bestillingen.
3.3. Dine leveringskostnader varierer – avhengig av hvilken levering som velges/tilbys for levering av den aktuelle varen. Du vil bli informert om leveringskostnadene før du fullfører bestillingen.
3.4. Betalingen for din(e) vare(r) skjer når du fullfører bestillingen. Hvis vi skal sende varen til deg, trekker vi først pengene når vi sender varen fra vårt lager.
4. BETALINGSMIDLER
4.1. Du kan betale med Visa/Dankort, Maestro, MasterCard, Visa, MobilePay og Klarna.
4.2. Du kan også betale med vårt gavekort. Du kan imidlertid kun bruke ett gavekort per bestilling.
4.3. Vi aksepterer betaling med Anyday.
Med Anyday kan du dele opp betalingen. Du betaler første avdrag når varen leveres, og det resterende beløpet betales over de følgende 3 månedene. Anyday er gratis for deg, så lenge du betaler til tiden. Med Anyday får du en konto som du kan bruke hos alle nettbutikker som tilbyr betaling via Anyday. Les vilkår for Anyday her: www.anyday.io/no/terms-conditions/shopper
5. BESTILLING AV VARER PÅ VÅRT NETTSTED
5.1. Generelt
5.2. Du må være minst 18 år og ha et gyldig kredittkort som vi aksepterer som betalingsmiddel for at du skal kunne bestille våre varer på vårt nettsted. Hvis du er under 18 år, må du ha et juridisk grunnlag for å kunne handle hos oss.
5.3. Vår nettbutikk på www.laurie.no er åpen 24 timer i døgnet, men kan være stengt for vedlikehold. Vi prøver selvfølgelig å vedlikeholde nettbutikken om natten.
5.4. Hvis du legger inn en bestilling i helgen eller på helligdager, vil bestillingen din først bli behandlet på neste virkedag.
5.5. Vi aksepterer kun din bestilling hvis dine betalingsopplysninger er korrekte, og hvis vi ikke har grunn til å tro at bestillingen skal brukes til ulovlige aktiviteter, eller at du ikke oppfyller kravene i våre Handelsvilkår.
5.6. Du kan kun bestille våre varer via vårt nettsted. Vi tar ikke imot bestillinger via telefon.
5.7. Når er du bundet av bestillingen din?
5.8. Før du klikker på "Fullfør kjøp", har du muligheten til å justere bestillingen din og informasjonene dine.
5.9. Når du klikker på "Fullfør kjøp", blir du bundet av bestillingen din, og du vil motta en ordrebekreftelse fra oss via e-post.
5.10. Hvis du gjør en feil i bestillingen din, kan du kontakte vår kundeservice som kan hjelpe deg. Hvis du angrer bestillingen, har du 14 dagers angrerett (les mer om angreretten i seksjonen "Angrerett" nedenfor).
5.11. Når er vi bundet av bestillingen din?
5.11.1. Vi er først bundet av bestillingen når vi har sendt en ordrebekreftelse til deg. Inntil da har vi mulighet til å avvise bestillingen din i tilfelle trykkfeil, tekniske problemer, leveringssvikt og lignende forhold.
5.11.2. I henhold til Forbrukeravtalelovens § 8, stk. 1, nr. 10 og 21, reserverer vi beløpet så snart bestillingen er plassert på vårt nettsted. Beløpet vil bli trukket så snart bestillingen er pakket og sendt fra vårt lager. Hvis du har spørsmål, er du velkommen til å kontakte oss eller kortutstederen din.
6. LEVERING
6.1. Bestillingen din vil bli levert til den leveringsadressen du har valgt ved bestillingen.
6.2. Vi gjør vårt beste for å levere bestillingen din så raskt som mulig. Den forventede leveringstiden er 1-3 virkedager. Bestillingsvarer eller varer som ikke er på lager, kan imidlertid ha lengre leveringstid. Du kan også oppleve at vi i travle perioder angir en lengre forventet leveringstid for spesifikke varer. Det kan oppstå lengre leveringstider på grunn av høytider og ferieperioder.
6.3. Du kan velge mellom følgende leveringsalternativer:
- PostNord
Vi tilbyr hjemmelevering, levering til pakkeshop og levering til forretningsadresse. Hjemmelevering skjer med PostNord, som også tar seg av levering til pakkeshops og forretningsadresser.
PostNord leverer innen 1-3 virkedager. Du mottar en Track & Trace-e-post slik at du kan følge med på hvor pakken befinner seg og får en e-post når varen er levert.
Vi tar forbehold om at noen leveringsalternativer ikke gjelder for bestemte adresser eller tidsvinduer. Kun de leveringsalternativene som er tilgjengelige for din leveringsadresse, vil vises når du fullfører bestillingen. Vi tar forbehold om at vi kan være nødt til å levere til en annen adresse enn den valgte hvis den valgte leveringsadressen er full. I så fall vil vi levere bestillingen din til et leveringssted valgt av transportøren.
6.4. Vi leverer kun til følgende land: Danmark.
Levering til Grønland, Færøyene og Island kan skje via vår internasjonale butikk: www.laurie-shop.eu
6.5. Hvis vi ikke har alle varene på lager som du har bestilt, kan det hende vi sender de varene vi har på lager først. Når vi får de varer du mangler på lager, sender vi dem til deg etterpå. Du kan derfor oppleve at bestillingen din sendes i flere omganger.
6.6. Restordre
6.7. Ved restordre vil du kun bli belastet et beløp som tilsvarer fakturaen din. Restbetaling skjer når du mottar restordren din. Når du bestiller varene, vil det fremgå hvis varen er på restordre. På ordrebekreftelsen vil det også fremgå om bestillingen din er beregnet for delvis levering.
6.8. Vi bærer risikoen for din(e) vare(r) frem til levering.
7. ANGRERETT
7.1. Generelt
7.1.1. Du kan angre kjøpet av varen din uten grunn innen 30 dager, dersom du er forbruker.
7.1.2. Angreretten utløper 30 dager fra den dagen du eller en annen som mottar varen på dine vegne (ikke transportør) får varen i hånden (fysisk besittelse).
7.1.3. Hvis fristen utløper på en helligdag, lørdag, grunnlovsdag, julaften eller nyttårsaften, forlenges fristen til neste virkedag.
7.1.4. Hvis du har bestilt flere varer i én ordre, men vi ikke har levert varene samtidig (i samme ordre), utløper angreretten for varene 30 dager etter den dagen du får den siste varen i hånden (fysisk besittelse). Ved bestilling av flere varer som leveres enkeltvis, utløper angreretten 30 dager etter at du eller en tredjepart (ikke transportør) får den siste varen i hånden (fysisk besittelse).
7.1.5. Hvis du har bestilt en vare som består av flere deler eller partier, utløper angreretten 30 dager etter den dagen du får det siste partiet eller den siste delen av varen i hånden (fysisk besittelse).
7.1.5.1. Hvis du vil benytte deg av angreretten, må du informere oss om dette i en utvetydig erklæring (klar og tydelig) via e-post.
7.1.5.2. Du har overholdt angreretten hvis du sender meldingen om at du ønsker å benytte angreretten før fristen utløper.
7.2. Hva skjer når du benytter angreretten?
7.2.1. Hvis du har benyttet angreretten, refunderer vi betalingen din uten unødig forsinkelse, og senest 30 dager etter den datoen vi mottar din melding om benyttelse av angreretten.
7.2.2. Vi forventer at du sender varene tilbake så snart som mulig etter at du har gitt beskjed om å benytte angreretten. Varene må sendes tilbake senest 30 dager etter at du har angret kjøpet for å benytte returretten.
7.2.3. Vi tilbakebetaler betalingen din med samme betalingsmiddel som du brukte ved kjøpet, med mindre du eksplisitt har akseptert en annen form for tilbakebetaling (f.eks. gavekort).
7.2.4. Det koster 39 kr. å returnere med den medfølgende returlappen. Bytte til en annen størrelse er gratis.
7.2.5. Vi kan holde tilbake tilbakebetalingen til vi har mottatt varen retur, eller du har levert dokumentasjon på retur - avhengig av hva som skjer først.
7.2.6. Du kan lese mer om hvordan du sender varen tilbake i avsnittet “Retur”.
7.3. Spesiallagde varer - angreretten gjelder ikke
7.3.1. Angreretten gjelder ikke for varer som er spesiallaget eller har fått et tydelig personlig preg (f.eks. varer med gravering, brodering og lignende).
8. TILBAKEBETALING
8.1. Tilbakebetalingsprosessen tar normalt opptil 14 dager. Når prosessen er gjennomført, blir beløpet refundert via den betalingsmetoden som ble brukt til å betale for ordren. Dette kan ta opptil 5 arbeidsdager.
9. FEIL OG MANGELFULL VARER
9.1. Hvis varen din er mangelfull, eller hvis vi har levert feil vare, må du kontakte kundeservice så snart som mulig. Du kan finne kontaktinformasjonen nederst i våre handelsbetingelser eller i din ordrebekreftelse.
9.2. Hvis varen din er mangelfull, eller hvis du har mottatt feil vare, kan du velge mellom:
a) å returnere varen og få pengene tilbake, b) å returnere varen og få en ny tilsvarende vare (bytte), c) å beholde varen og få et forholdsmessig avslag, d) å beholde varen og få mangelen utbedret.
9.3. For at kundeservice skal kunne hjelpe deg med feil eller mangelfull vare, må du oppgi ditt bestillingsnummer, varenummer og en utfyllende beskrivelse av hva som er galt med varen.
9.4. Hvis du har mottatt en feil eller mangelfull vare som du skal returnere, dekker vi kostnadene for returen.
9.5. Hvis varen din er mangelfull, gjelder kjøpslovens regler om mangler.
10. RETUR
10.1. Hvis du skal sende en vare tilbake til oss (f.eks. fordi du har angret kjøpet eller varen er mangelfull), må du sende varen tilbake til følgende adresse:
COZE AARHUS A/S
Attn: LAURIE
Langs Skoven 19,
8541 Skødstrup, Danmark
10.2. Ved retur skal alle deler av varen sendes tilbake til oss.
10.3. Merk: Det kan ikke leveres pakker personlig til ovennevnte adresse. Vi mottar heller ikke pakker sendt med etterkrav eller lignende.
10.4. Når du sender en vare tilbake til oss, er du ansvarlig for at varen er pakket på en forsvarlig måte. Du bærer risikoen for varen til vi har mottatt den. Vi anbefaler at du oppbevarer kvitteringen for sendingen. Manglende originalemballasje kan føre til verdiforringelse. For å sikre full tilbakebetaling anbefales det å returnere varen i originalemballasje med merkelapper.
10.4.1. Du er ansvarlig for eventuell verdiforringelse av varen som skyldes annen håndtering enn nødvendig for å fastslå varens art, egenskaper og hvordan den ser ut og fungerer.
10.4.2 Merk: Du kan miste hele eller deler av kjøpesummen hvis varens verdi er forringet. Ved retur eller bytte må varen være i samme stand som da du mottok den. Dette betyr at varen må være ubrukt, uskadet og i originalemballasjen dersom dette var en del av leveringen. Hvis varen er skadet eller ikke kan selges videre som ny, forbeholder vi oss retten til å avvise retur eller kreve full betaling for produktet. Dette gjelder bl.a. hvis varen:
a) er vasket, flekket eller på annen måte viser tegn på bruk
b) er blitt skadet mens du hadde ansvar for den
c) er håndtert på en annen måte enn nødvendig for å fastslå varens art og egenskaper
d) ikke har fulgt restriksjonene knyttet til angreretten (plombering, varetype, etc.)
e) har lukt av røyk, parfyme eller andre sterke lukter
f) inneholder spor av støv, dyrehår eller andre fremmede elementer som gjør at varen ikke fremstår som ren og pen.
Returer som ikke oppfyller disse kravene, vil bli avvist, og vi trekker verdiforringelsen fra refusjonen.
10.4.3 Registrer returen din online via vår returportal ved å oppgi din e-post og ordrenummer. Du finner returportalen her: Returportal
10.5. Du må betale returfrakten selv
10.5.1. På www.laurie.no tilbyr vi at du kan returnere ubrukte varer innen 30 dager.
10.6 Reklamasjon
10.6.1. Kjøpet ditt er dekket av kjøpsloven, inkludert mangelreglene. Dette betyr at du enten kan få en mangelfull vare reparert, byttet, få pengene tilbake eller et prisavslag, avhengig av den konkrete saken. I henhold til loven har du 24 måneders reklamasjonsrett. Det er selvfølgelig et krav at reklamasjonen er berettiget, og at mangelen ikke har oppstått som følge av feilaktig bruk av produktet, vanlig slitasje eller annen skadeforvoldende adferd.
10.6.2.1. Reklamasjon over en mangel ved varen din må skje direkte til oss innen rimelig tid etter at du har oppdaget mangelen. Vi anbefaler at du reklamerer så raskt som mulig, og innen 2 måneder etter at feilen ble oppdaget.
10.6.2.2. For at vi skal kunne vurdere reklamasjonen din, ber vi deg om følgende:
-
Send oss en kort beskrivelse av hvordan skaden eller defekten viser seg. Vennligst merk at du bør kontakte kundeservicen vår så snart du oppdager defekten.
-
For å dokumentere defekten, vennligst send 3-5 bilder sammen med beskrivelsen. Defekten må være tydelig på bildene. I tillegg må du sørge for at bildene viser hele produktet – både foran og bak.
-
Send bildene sammen med en kort beskrivelse til e-postadressen customercare@laurie.dk
-
Oppgi gjerne hvilket ordrenummer varen ble kjøpt på, eller legg ved kopi av ordrebekreftelsen/kvitteringen.
-
Etter at vi har mottatt bildene dine, vil vi behandle reklamasjonen din så raskt som mulig.
10.6.2.3. Det er en reklamasjonsfrist på 2 år, og du må som forbruker reklamere innen 2 år etter at varen er levert. Hvis reklamasjonsfristen ikke overholdes, bortfaller retten til å gjøre mangelen gjeldende, med mindre vi har påtatt oss å garantere for varen i lengre tid.
10.6.3.4. Du kan lese mer om hvordan du reklamerer i avsnittet "Klageadgang".
10.7 Gaver Vennligst merk at gaver som er mottatt i forbindelse med kjøpet ditt, også må returneres dersom du velger å returnere hele bestillingen din til oss. Hvis du ikke returnerer gaven sammen med kjøpet, vil verdien av gaven bli trukket fra returbeløpet. Vær også alltid oppmerksom på de spesifikke vilkårene for den aktuelle kampanjen. Hvis du mottar en gave eller premie i forbindelse med et kjøp eller giveaway, er det dessverre ikke mulig å bytte den til andre størrelser eller varianter, og den kan heller ikke veksles til penger eller gavekort.
10.8 Rabattkoder og nedsatte varer Rabattkoder kan ikke kombineres, og rabattkoder kan heller ikke kombineres med allerede nedsatte varer. Videre kan gratis frakt ikke kombineres med en annen rabattkode.
11. FORCE MAJEURE
11.1. Vi er ikke ansvarlige overfor deg dersom det etter din bestilling oppstår omstendigheter som hindrer eller utsetter vår oppfyllelse av bestillingen din. Slike omstendigheter omfatter uforutsette omstendigheter som mennesker ikke kan forhindre, krig, mobilisering, telekommunikasjonsbrudd/kundens infrastruktur, eksterne sikkerhetshendelser (f.eks. hackerangrep, virusangrep eller destruktiv adferd fra tredjepart), naturkatastrofer og naturforhold som gjør det umulig å oppfylle bestillingen/ditt kjøp, streik, lockout, brann, blokkader, hærverk, pålegg fra offentlige myndigheter og/eller rettighetshavere, utbrudd av epidemier eller pandemier, globale helsekriser, og andre omstendigheter som vi ikke har direkte kontroll over.
12. PERSONOPPLYSNINGER
12.1. Vi behandler dine personopplysninger konfidensielt. Vi har utarbeidet en personvernpolicy som forklarer hvordan vi behandler de personopplysningene du gir oss i forbindelse med ditt kjøp samt ved bruk av vår nettside. Du kan finne vår personvernpolicy på https://www.laurie.dk/pages/persondatapolitik.
13. SIKKERHET
13.1. Integrasjonen mellom Quickpay og Clearhaus sikrer at betalingen din går korrekt igjennom til mottakeren, ettersom vi overholder alle regler og krav for nasjonale og internasjonale internettbetalinger.
13.2 COOKIES
Vi bruker cookies til tre formål:
-
For å øke forståelsen av hvordan besøkende bruker COZE AARHUS A/S. Til dette formålet lagres informasjon om nettleser, besøksvarighet, sideoppslag og lignende. Informasjonen som samles inn, brukes kun til statistiske formål. Det betyr at det ikke er teknisk mulig å spore eller lagre informasjon som gjelder spesifikke besøkende.
-
For å forbedre designet på nettsiden vår, testes nye design og grafikk kontinuerlig. Til dette formålet benyttes cookies for å avgjøre om tilfeldig valgte besøkende skal få presentert endringer på nettsiden.
-
For å kunne vise produkter og informasjon som er relevante for besøkende, benytter vi sporingscookies som lagrer data om besøksadferd for å kunne vise relevant informasjon som spesifikke produkter og annonser.
I tillegg til COZE AARHUS A/S har Google og Facebook tilgang til de ovenfor beskrevne informasjonene.
Ved å besøke og handle hos COZE AARHUS A/S samtykker du til at cookies kan benyttes i henhold til forklaringen ovenfor. Ønsker du å slette cookies på din datamaskin, kan det gjøres på følgende måte: Velg menyen "Funksjoner" i nettleseren din. Velg "Internettsinnstillinger". Velg fanen "Generelt" og trykk på "Slett cookies" og deretter "Ok".
Har du spørsmål angående cookies på laurie.dk, er du veldig velkommen til å kontakte oss.
14. ANNET
14.1. Oppdatering av vår nettside
14.1.1. Vi tar forbehold om prisfeil, utsolgte eller utgåtte varer og leveringssvikt fra leverandører. Vi gjør vårt beste for å oppdatere nettsiden og sikre at priser, tilbud, beskrivelser og annen informasjon om varene er korrekt. Imidlertid kan det oppstå stavefeil, prisfeil, feil i tilbud, beskrivelser og annen informasjon om varene, og noen ganger oppdager vi at prisen på en vare er feil.
15. 3D SECURE PAYMENT
15.1. Vi tar svindel veldig alvorlig. For å kunne beskytte våre kunder enda bedre, vil du oppleve at du blir presentert for 3D Secure, som er en sikkerhetsprotokoll utviklet for å beskytte kortinnehavere på nettet gjennom ytterligere sikkerhetskontroll ved betalingstransaksjoner. 3D Secure leveres av individuelle kortbetalingsleverandører. Dette avhenger derfor av banken din, og det kreves normalt at du taster inn en sikkerhetskode via mobilappen fra utsteder eller engangskode som sendes til kunden for å fullføre transaksjonen og bekrefte sin identitet.
16. OVERDRAGELSE
16.1. Vi kan velge å overføre vår avtale med deg helt eller delvis til (a) et av våre konsernforbundne selskaper eller (b) til en tredjepart som en del av et salg av et eller flere av selskapene deres, forretningsenheter osv.
17. KLAGEADGANG
17.1. Hvis det oppstår et problem med varen din, eller hvis varen er mangelfull, skal du først kontakte vår kundeservice.
17.2. Hvis du er misfornøyd med hvordan vi har håndtert problemet med en vare, kan du sende en klage til Senter for Klagebehandling, Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg. Du kan klage til Senter for Klagebehandling via Klageportalen. Hvis du vil sende en klage til Senter for Klagebehandling, må du ha sendt klagen til oss først. Det kan være en god idé å sende en skriftlig klage til oss, slik at du kan dokumentere at du har klaget, hvis Senter for Klagebehandling ber om dokumentasjon.
17.3. Du kan også bruke Europakommisjonens online klageportal når du sender inn en klage. Dette er spesielt relevant hvis du er forbruker med bosted i et annet EU-land. Du kan sende klagen via Europakommisjonens online klageportal. Når du sender inn klagen, skal du oppgi vår e-postadresse customercare@laurie.dk.
18. LOVVALG OG VERNETING
18.1. Enhver bestilling/kjøp du inngår med oss, er underlagt og skal tolkes i samsvar med dansk lovgivning, med unntak av (a) regler som fører til anvendelse av annen lovgivning enn dansk lov, og (b) De Forente Nasjoners konvensjon om internasjonale kjøpsavtaler (CISG).
18.2. Eventuelle tvister og krav som oppstår fra eller i forbindelse med din bestilling/ditt kjøp, skal avgjøres ved en kompetent domstol i Coze Aarhus A/S' verneting.
19. KONTAKTOPPLYSNINGER
19.1. Hvis det er noe du er i tvil om, kan du kontakte vår kundeservice på: E-post: customercare@laurie.dk Telefonnummer: 87 45 40 01, med telefontid 9-15. Adresse: Langs Skoven 19 8541 Skødstrup Danmark